Školní docházka v mateřské a základní škole je rozčleněna do tří cyklů (názvy cyklů : Prvotní výuka, Základy vzdělání a Upevňování znalostí). V rámci cyklu je výuka přizpůsobována individuálním potřebám každého žáka.
Plynulý přechod mezi mateřskou a základní školou, později pak mezi základní školou a druhým stupněm (Collège), umožňuje zajistit kontinuitu výukových programů a je jednou z podmínek zdárného průběhu školní docházky.
V závěru každého cyklu má žák mít osvojen určitý soubor kompetencí - znalostí a dovedností.
Mateřská škola
Úkolem mateřské školy je pomoci každému jednotlivému dítěti na cestě k samostatnosti prostřednictvím jemu přizpůsobených postupů a také jeho příprava na úspěšné zvládnutí prvního ročníku základní školy v rámci cyklu základů vzdělání. Hlavním cílem v mateřské škole je rozvoj správného a srozumitelného slovního vyjadřování.
V mateřské škole si dítě vytváří vztah k ostatním dětem a k dospělým. Procvičuje si motorické, smyslové, citové vztahové a rozumové schopnosti. Postupně se z dítěte v mateřské škole stává žák. Seznamuje se s psaným projevem.
Výukový progam v mateřské škole bez rámce pevně daného rozvrhu hodin obsahuje okruhy aktivit pro tři školní roky předcházející povinné školní docházce. I tento program si vytyčuje cíle, kterých chce dosáhnout a obsahuje kompetence, které si žáci osvojí před nástupem na základní školu. Uplatňování tohoto programu v praxi musí brát do úvahy fáze a rytmus vývoje jednotlivého dítěte.
Základní škola - prezentace
Národní vzdělávací programy základní školy vytyčují pro každý předmět znalosti a kompetence k osvojení v rámci jednotlivých výukových cyklů. Také stanovují roční průběžné referenční cíle za účelem organizace učiva ve většině předmětů. Nicméně vyučujícímu je v praxi ponechána volnost ve volbě metod a postupů při uplatňování programu přizpůsobeného potřebám žáků.
V tomto rámci vyučující podporují všechny své žáky a především ty, kteří mají ve škole potíže. Jejich pomoc a podpora je přizpůsobená individuální potřebě každého žáka za účelem dobrého školního prospěchu všech. Výukové programy základní školy upřesňují obsah učiva, jehož osvojení je cílem pro všechny žáky.
Pravidelná hodnocení žáků prováděná učiteli umožňují průběžné posouzení úrovně osvojení a celkovou úroveň žáků. Tato hodnocení jsou dokladem dosažení průběžně stanovených úrovní v rámci postupného osvojování celého společného základu znalostí a dovedností. Výsledky umožňují sledování žákových pokroků a jsou podstatnou součástí dialogu mezi školou a rodiči.
Na začátku školního roku jsou organizovány informativní třídní schůzky. V průběhu roku pak mohou být další schůzky v některých třídách, pokud je třeba předat rodičům informace např. o aktuálním projektu (školy v přírodě) nebo o individuální péči, která je některým dětem v odůvodněných případech věnována (Individuální plán na zlepšení prospěchu - tzv. PPRE).
Jazykové studijní směry
Mateřská a základní škola při Francouzském lyceu v Praze nabízí různé jazykové studijní směry, které vycházejí z francouzštiny, češtiny a angličtiny. Proto v lyceu vyučují profesoři, kteří jsou francouzští, čeští a angličtí rodilí mluvčí.
Seznámení s jazykovými studijními směry
Grafické znázornění jazykové výuky
Integrace v průběhu studia (Noví žáci nebo při změně sekce)
Práce s nefrankofonními žáky v základní škole
Mimoškolní aktivity
Ve Francouzském lyceu v Praze probíhají také mnohé mimoškolní aktivity. Nepořádá je přímo škola, ale Sportovní a kulturní klub (s výjimkou pěveckého sboru lycea).
Sportovní a kulturní klub při Francouzském lyceu v Praze (CSC) je neziskové sdružení, vytvořené podle českých právních předpisů. Jeho fungování při naší škole (LFP) má jíž více než patnáctiletou tradici, a to díky nadšení a píli dobrovolníků z řad rodičů našich žáků. Členství v klubu se každoročně týká nejméně 200 rodin. Klub vede pětičlený výbor, členové výboru jsou dobrovolníci volení na 2 roky. Volba se koná při příležitoti konání valné hromady členů.
Všechny potřebné informace naleznete na stránkách klubu.
Od ročníku CM2 (5. ročník) se mohou žáci také zapojit do sportovních aktivit, které pořádají vyučující tělesné výchovy 2. stupně a Lycea v rámci Sportovní asociace.